Tuesday, October 5, 2010

Hello... Haa... Ye encik...

Hari-hari yang ku lalui terasa indah tanpa tekanan kerja yang maha hebat. Pagi-pagi bila ku buka mata, aku mampu tersenyum. Bersiap tanpa perlu bergegas untuk mengejar bas takut terlewat. Kerana jarak dari rumahku ke pejabat hanya 3 minit. Mungkin inilah antara kelebihan yang Allah telah rencanakan untuk aku. Siapa sangka? 

"Ya Allah Ya Tuhanku, aku bersyukur atas nikmat yang telah Kau berikan padaku. Kerana Kau adalah Tuhan yang Maha Pengasih dan Penyayang. Aku adalah manusia yang serba kekurangan, Lindungilah diriku di bawah naungan-Mu."

Sedang sibuk memanjakan diri sebelum berangkat ke pejabat, aku menerima panggilan telefon. Nombor yang sangat asing. Siapa la hamba Allah yang menganggu ketenteraman aku di kala ini. Huhu...

Tut... tut... tut... tut... 

Ku biarkan lama sebelum menerima panggilan tersebut...

Dengan suara yang agak kurang sopan ku rasa. Bagaimana la reaksi si pendengarnya. Lucu...

Aku: Hello... Haaa... Ye encik, boleh saya bantu?

Encik JA: Saya nak datang pejabat awak ni untuk kerja penyelenggaraan. Awak sekarang ada di mana? Sebab saya tiada kunci nak masuk.

Suara Encik ni sopan sungguh. Malunya aku... Terdiam seketika...

Aku: Encik sekarang dah kat mana?

Encik JA: Saya dah ada di depan pejabat awak ni.

Aku: Oklah, Encik. Kejap lagi saya datang.

Menjadi satu kerja pulak nak menghantar kunci. Kemudian menunggu mereka buat kerja penyelenggaraan sehingga selesai. Huhu... Muka pun da macam cencurut.  Sampai di pejabat, aku bukakan pintu pagar dan sliding. Untuk memudahkan mereka membuat kerja, aku hanya duduk di satu sudut dan memerhati mereka membuat kerja tanpa menegur mereka.

Sombongkah aku? Malukah aku? Rahsia di hati tidak siapa tahu.

Ikuti sambungannya di "Tercekik"...


No comments:

Post a Comment