Monday, October 4, 2010

Bukan Panggilan Hangit

Sebuah kisah bermula... Entah bagaimana ianya boleh berlaku... segalanya bagai tanpa sedar... Mimpikah Aku? Namun mungkin itu yang sudah tertulis dan tercatat di Loh Mahfuz... Adakah aku menerimanya...

Aku adalah pelajar lepasan 'degree' dari universiti swasta. Lepas tamat belajar selama 2 minggu, aku ditawarkan jawatan sebagai Penolong Pengurus di salah satu pejabat di dalam kawasan kampungku. Ini bukanlah impianku. Kerana aku berhasrat untuk memulakan kerjayaku di kota metropolitan, Kuala Lumpur.

Segala cara aku gunakan supaya aku tidak berjaya dalam temuduga yang dijalankan. Ingin tahu bagaimana strategi aku? Bila diimbas kembali aku hanya mampu tersenyum. Penemuduga A yang berwajah serius menyoalku, "Apa kelebihan yang ada di dalam kawasan tempatku tinggal?. Dengan senyuman yang cukup sumbing pernah aku lemparkan, aku terangkan kepada beliau bahawa kampungku ada jalan tar, kelapa sawit, pokok getah dan bla... bla... bla.... hahahaha... Berkerut jadinya dahi si penemuduga... aku rasa cam tebal juga muka aku masa menjawap. Beliau membangkang kata-kataku seumpama beliau mengetahui dengan terperinici demografi kampungnya. Beliau menyatakan kampungku berkembang seiring dengan kemajuan infrastruktur yang disediakan oleh kerajaan... Kuang... Kuang... Kuang... Ah peduli la... Bagi aku apa yang penting aku tidak ditawarkan jawatan tersebut.

Selang beberapa minggu kemudian...

Aku: Hello...

Company A: Boleh saya cakap dengan Cik Meza...

Aku: Ye saya...
 
Company A: Saya Farah... Awak diterima bekerja di Company kami. 

Aku: Untuk jawatan apa ya? di dalam hati aku tertanya-tanya. Kusut kepalaku... dan buntu seketika... 

Company A: Ini bukan panggilan  hangit dr Hot Fm... Tahniah... Awak berjaya dalam temuduga kelmarin sebagai Penolong Pengurus...

Aku: Kenapa saya???

Company A: Kelayakan yang awak ada di samping point-point yang awak jawap masa temuduga di ambil kira dan awaklah calon yang layak...

Wajar ke apa yang diperkatakannya... Punahlah segala harapanku, impianku... Huhuhu...  Dalam keterpaksaan ku terima jua rezeki yang dilimpahkan oleh-Nya kepadaku... Tanda mensyukuri rahmat dari-Nya... Terima kasih...

Hari ini dalam bulan Mac, adalah hari pertama aku bekerja dalam seumur hidupku. Aku memulakan pekerjaan ini dalam keterpaksaan... tiada terpancar cahaya kegembiraan pada wajah ini... Aku mula melaporkan diri pada awal bulan Mac 2010 di pejabat yang masih tunggang-langgang kerana kerja penyelenggaraan. Penuh debu dan habuk... 

Aku meneliti segala kerja-kerja yang dilakukan oleh pekerja-pekerja dari syarikat kontraktor. Saban hari itu jua yang ku lakukan. Tugasku sebagai Penolong Pengurus yang sebenar belum bermula. Dijangka pada awal bulan April 2010, aku mula memulakan tugasku.


Ikhlaskah aku dengan tugas ini? Hanya Tuhan yang mengetahui tiap sesuatu yang berlaku pada hamba-Nya...


Dalam meniti hari-hari yang penuh cabaran, Tuhan telah merencanakan sesuatu dalam hidupku...

Ikuti sambungannya di "Hello... Ha... Ye Encik...?"

No comments:

Post a Comment