Thursday, December 30, 2010

Pagi Ahad yang Indah 26 Disember 2010

Keadaan dalam kamar tidurku masih gelap... Kerna tiada sinaran mentari yang menyuluh... Dari situ aku tahu masih belum cerah lagi di luar... Dan masih awal pagi pada tafsiranku...


Antara sedar dan tidak, ku rasa hidungku dicuit...  pipiku dibelai lembut...

Adakah aku bermimpi... Atau ada nyamuk...

Zaman remajaku, aku memang cukup pantang tidurku diganggu... Tidak kisahlah kerna sengaja atau ada kepentingan... Aku akan melenting dan hari-hari yang kulalui pasti akan ada yang tak kena...

So siapa yang dengan segaja yang menganggu itu, 'watch out'...

Hehe...

Tapi sekarang tidak lagi kerna aku tahu tidak lain dan tidak bukan, hanya Mr. Hubby yang ada di sisiku...


Aku masih belajar... Untuk berkongsi katil... 

U, bangunlah... nanti lewat... I nak gerak awal pagi...

 Nape nak gerak pagi, kataku.

Ish beratnya mata ini untuk dibuka...

Aku hanya memerhati dalam kelam... Sejuk mataku memandang wajahnya... Memang sengaja aku buat-buat masih tidur... Cuba memancing reaksinya untuk mengejutkanku...



U bangunlah... Solat... Da nak habis waktu...


Hmmm... Jawabku...

Sayang, bangunlah... Kita kan nak pergi bercuti...


Nakal... Itu memang watakku...

Selesai solat, dia duduk di birai katil...

Senyap... 


Jam masih menunjukkan pukul 6.20 pagi...


Aku masih bermalas-malasan di atas katil... Aku tidak risau untuk bangun kerna pakaian telah siap dikemas malam tadi...


Mungkin ada sebab Mr. Hubby ingin gerak awal...


Lantas, aku bangun dan mengenyeh-genyeh mata yang tidak gatal... 

Aku turun dari katil dan berlari mencapai tuala di rak yang ada. Terus masuk ke bilik mandi...


Selang beberapa minit aku keluar dari bilik mandi dan bersiap untuk solat Subuh...


Ah... segarnya...



Sememangnya waktu solat tinggal secebis waktu... 



Kepada Yang Maha Esa, aku bermunajat.


Ya Allah Ya Tuhanku, ampunkanlah dosa kedua ibu bapaku, suamiku, diriku dan saudara-saudaraku. Ya Allah, tunjukkanlah aku jalan yang lurus buatku dan suamiku mengharungi alam rumahtangga dengan aman dan harmoni. Murahkan rezeki kami. Jauhilah kami dari fitnah manusia, pertengkaran dan bala bencana. Lindungilah kami, Ya Allah...


Kurniakanlah kami zuriat yang soleh dan solehah, sempurna akal dan baik budi pekerti.


Ku akhiri doaku dengan membaca Doa Selamat yang terdapat dalam Surah Al-Baqarah ayat 201.



"Rabbana atina fiddunya hasanah wa fil akhiroti hasanah waqina 'adzabannar"
 
("Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka".)

Terdapat 7 kelebihan membaca doa ini;
1. Sentiasa bersyukur atas nikmat dan kurnia yang Allah SWT berikan
2. Istiqamah menunaikan ibadah samada yang wajib atau sunnah
3. Dikurniakan keluarga yang Sakinah Mawaddah Wa Rohmah (isteri yang solehah, putera dan puteri yang soleh dan solehah serta keluarga yang bahagia.
4. Berada dalam golongan masyarakat yang soleh
5. Dikurniakan rezeki yang halal dan barakah
6. Bersemangat mencari ilmu-ilmu agama untuk meningkatkan ibadah kepada Allah SWT.
7. Mempunyai rasa sabar dalam menjalani kehidupan
     - sabar menjalankan perintah-NYA dan menjauhi larangan-NYA
     - sabar dalam mencari kurniaannya
     - sabar dalam menjalani ujiannya
     - sabar jika mengalami musibah

Wallahu a'lam...

Selesai solat, aku menyediakan pakaian untuk dipakai oleh Si Dia. Untuk percutian ini aku memiliih tema warna hijau lumut pada hari pertama. 
Aku memilih T-shirt Giordano berwarna hijau lumut dan seluar Nike paras lutut berwarna coklat untuknya...

Untukku aku memakai dress labuh berbunga, bertudung hijau lumut dan memakai inner berwarna hitam...

Jam 8.15 pagi kami bergerak dari bandar P ke perkampungan Janda Baik, Bentong, Pahang.

Kami singgah makan di kawasan Taman Melati, Setapak untuk makan pagi di Restoran Leha Kelfood.


Aku memilih kuew teaw goreng manakala Si Dia hanya mengambil mee goreng untuk mengisi perutnya...

Sungguh menyelerakan...

Biarpun masih awal pagi, tetapi makanan tengah hari telah siap disediakan. Restoran ini sememangnya ramai pengunjungnya kerana kebersihan dan pilihan makanan yang banyak.

Setelah itu kami meneruskan perjalanan ke destinasi bulan madu iaitu di Suria Hill Country House...

No comments:

Post a Comment