Friday, December 24, 2010

Penghijrahan di Bulan Muharam...

Ngantuknya, aku rasa tak larat nak buka mata... Malam tadi sebelum tidur, alarm telah diset pada pukul 4.30 pagi...

Perancangan yang telah dibuat harus dilaksanakan...
Aku harus lawan rasa ngantuk ini demi sebuah penghijrahan bersamanya...

Lewat pukul 5.00 pagi kami bergerak ke Daerah P yang bakal menjadi tempat kami melabuh bahtera kehidupan...
Sebelum ini aku seakan pelik apabila Si Dia mengajakku pindah sebelum azan Subuh...

Apakah kelebihan berpindah sebelum waktu Subuh?

Seorang Ibu yang aku hormati ada memberi sedikit ilmu kepadaku pada malam itu. Mengikut penerangannya, Malaikat akan turun ke Bumi sebelum Subuh menabur rezeki di hadapan rumah kepada Makhluk Allah di seluruh pelusuk dunia. Justeru itu, sekiranya kita berada di rumah yang bakal kita duduki, insya Allah, kita akan mendapat rezeki yang ditaburkan oleh-NYA.

Alhamdulillah kami sempat sampai pada pukul 5.40 pagi di hadapan pintu rumah...

Selesai mengangkat barang-barang kami ke dalam rumah, aku sempat menjerang air untuk membuat air teh untuknya sambil membasuh pakaian yang dibawa.

Dalam keadaan yang masih ngantuk, aku pastikan dapat menjalankan kewajipan kepada Yang Maha Esa tanda kesyukuran ke atas-NYA yang telah memberikan aku segala kegembiraan.

Lepas solat, aku terlelap sebentar...

Suamiku mengejutkan aku...

U, inilah rumah kita... 

Aku tersenyum... Terima kasih kerna menyediakan aku teratak tempat aku berlindung...

Ya Allah, letihnya badanku ini. Selesai bersiap aku mengikuti ke Cheras kembali...

Dia melayaniku makan di warung berhampiran pejabatnya... 

Aku hanya meminta nasi lemak telur dan air teh tarik pada Makcik itu. Hubungan suamiku dengan Makcik itu rapat. Macam da lama kenal. Sebelum pulang, aku berjabat tangan dan Makcik itu menyelitkan not kertas merah di tanganku.

Terima kasih, Makcik.

Dia mengucapkan, Selamat Pengantin Baru untukku...

Hari ini, aku hanya duduk di rumah dan mengemaskan barang-barang yang masih ada tertinggal. 

Petang nanti kami akan kembali semula ke bandar P. Semoga semuanya selamat, Ya Allah...

Tips sebelum menduduki rumah yang lama ditinggalkan...

Bacalah ayatul Kursi sebanyak 7 kali di setiap 4 penjuru di dalam rumah. Bertujuan menghalau makhluk-makhluk Allah yang menumpang di rumah itu.

No comments:

Post a Comment