Friday, April 8, 2011

Cinta Jarak Usia (Part 2)

Beberapa bulan lepas, topik ini pernah aku coretkan buat tatapan teman-teman sekalian, jadi di kesempatan ini, aku ingin menyambung topik yang sama dengan tips-tips yang boleh dijadikan panduan. Insya-Allah. Hanya ingin berkongsi ilmu.

Jika suami lebih berusia, pastinya sifat matang harus ada dalam diri. Janganlah kerana si isteri masih muda, semua kerja rumah diberikan sepenuhnya kepada isteri. Suami haruslah menunjukkan sifat baik dan memberi panduan yang sebaiknya pada si isteri yang masih baru dalam alam rumahtangga. Zaman kini juga masih ada pasangan yang berkahwin mempunyai jarak usia yang jauh. Ia bukan sesuatu yang mustahil. Sifat faham memahami amat penting dalam membina institusi kekeluargaan. 

Terdapat juga cabaran dalam menjalani rumahtangga, contohnya, jika si isteri masih muda, jenis kawan dan destinasi untuk bersantai, mungkin menyebabkan si suami harus pandai membawa diri dan begitu juga sebaliknya.


CARA MEMILIH CALON SUAMI DENGAN JARAK USIA YANG BERBEZA


1. KarisMA
Pilihlah seorang lelaki yang bakal dijadikan pendamping hidup mempunyai karisma untuk menjadi pemimpin kepada isteri dan anak-anak.

2. AgaMA
Jika salah seorang pasangan sudah berkahwin dan mempunyai anak-anak, agama menjadi pendinding supaya tidak berlaku sesuatu yang tidak baik. Isteri dan anak-anak juga akan menghormati si suami.

3. BersaMA
Jika telah lengkap segala aspek-aspek keyakinan dalam diri, bolehlah hidup bersama. Insya Allah. Pasangan haruslah yakin dan tidak hanya mendengar setiap kritikan masyarakat. 

3 PANTANG DALAM RUMAHTANGGA

1. Jangan marah-marah
Mengeluarkan perkataan yang tidak sepatutnya dengan kasar. Seorang sahabat pernah bertemu Rasululah dan beliau pernah berpesan, 'Jangan marah-marah' untuk mendapatkan kehidupan yang harmoni.

2. Jangan mengkritik pasangan kita
Gunakan bahasa yang indah untuk menegur pasangan kita supaya dia lebih merasai dihargai. Carilah masa dan tempat yang sesuai. Contohnya selesai solat bersama atau ketika sedang berbaring sebelum tidur.

3. Jangan memburukkan pasangan
Jangan bercerita dengan ibu bapa atau kaum keluarga mengenai keburukan suami atau isteri biarpun kita niat bergurau. Kerana ia akan mendatangkan satu perasaan kurang selesa pada pasangan kita. 

TIPS PENTING

Ketika sedang bersantai bersama suami, belailah rambut suami ketika suami meletakkan kepala di peha isteri, ketika berpegangan tangan dan sebagainya. Si isteri haruslah membaca ungkapan ahli syurga, Bismillah supaya tidak terputus mendapat keberkatan daripada Allah.


 Ertinya: Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang

DOA YANG BOLEH DIAMALKAN


Ayat Doa 1: Doa ketika berhajat. Baca 3x


(Mereka juga beroleh) ucapan salam sejahtera dari Tuhan Yang Maha Mengasihani. Surah Yassin, Ayat 58

Ayat Doa 2: Doa memohon dihilangkan perasaan dukacita


Dan (sebagai bersyukur) berkatalah mereka: Segala puji tertentu bagi Allah, yang telah menghapuskan perasaan dukacita dari kami; Sesungguhnya Tuhan kami Maha Pengampun, lagi sentiasa memberi balasan yang sebaik-baiknya (kepada orang-orang yang taat)Surah Fatir, Ayat 34

Semua pasangan punya harapan dan impian dalam rumahtangga, aku juga tidak terkecuali. Semoga ikatan yang terjalin antara kami diberkati dan dirahmati oleh Allah SWT. Berkekalan dan bahagia di dunia dan akhiratBiarpun jarak usia jauh atau dekat, pasangan haruslah saling melengkapi dan wujudkan kemesraan antara suami dan isteri. 

No comments:

Post a Comment