Thursday, April 7, 2011

Not on the road... Percutian yang tidak diingini...

Jika GPS tidak di'update', bila kita melalui 1 kawasan, akan terpaparlah di skrin, NOT ON THE ROAD. Dan pastinya kita akan kehilangan arah. Hampir 2 bulan aku menghilang tanpa khabar dan coretan. Dan pastinya ramai tertanya-tanya apa yang telah berlaku pada aku... mungkin keluarga aku...


Febuari lepas, masa orang yang asyik bercinta menyambut 'hari kekasih', aku terlantar di katil hospital. Seminggu di kampung, keadaanku memburuk. Dari hanya sekali sekala muntah, menjadi kerap.


Hingga tiada apa yang bisa aku makan dan minum... Tiada apa yang mahu masuk ke perutku untuk diisi. 


Terlintas di benakku, Apakah ini yang pernah ibuku lalui ketika mengandungkanku? Ya Allah, Hanya Dia sahaja yang Maha mengetahui... Sungguh besar pengorbannya buat kami berenam.


Tanggal 14 Febuari 2011, aku dimasukkan ke Hospital Segamat disebabkan kekurangan galian dalam badan atau dalam bahasa doktor, Hyperemesis Gravidarum. Al maklumlah tidak pernah masuk hospital dan bermalam di wad. Biarpun sakit tapi masih ada rasa teruja.


Kepada Mr Hubby, aku sampaikan berita ini. Dari suaranya di kejauhan, aku tahu dia risau akan keadaanku. 

Malam pertama di wad, masih belum dapat biasakan diri. Biarpun jarum jam menunjukkan ke angka 2, tetapi mataku masih bulat merenung siling. Bermacam-macam perkara yang ku fikirkan. Sukar untukku lelapkan mata dengan jarum yang panjang dan bersaiz besar menusuk di uratku yang halus yang berfungsi agar saluran cairan daripada botol masuk ke dalam tubuhku.



Akhirnya aku terlelap...


Seawal 6 pagi, aku telah bangkit dari tidur kerana botol cairan yang tergantung telah kosong. Alahan muntahku yang teruk berkurangan. Ubat muntah yang diberi melalui tiub berfungsi dengan baik. Pagi itu, aku mampu mengisi perutku dengan roti.


Hari kedua di hospital aku dikejutkan dengan kehadiran Mr Hubby seawal 8 pagi menjengukku. Sejam lepas sewaktu aku menelefonnya, dia menyatakan ada di KL dan dalam perjalanan ke pasar. 


Seronoknya hariku... 


Jam menunjukkan pulul 7.30 petang, tiba masanya untuk kami berpisah. Mr Hubby terpaksa pulang ke KL kerana harus kerja keesokkan harinya. Pastinya Dia penat. Menghabiskan hampir 6 jam hanya di jalanan. 


Hari ketiga di hospital, mungkin aku boleh pulang. Memandangkan keadaanku membaik dan boleh makan. Dalam diam, hampir 15 botol cairan telah dimasukkan ke dalam tubuhku.


Harapanku, semoga aku bisa makan seperti di awal kehamilan dan cergas. Insya Allah...

No comments:

Post a Comment