Wednesday, January 25, 2012

Yeay... Saya Seorang Pekerja...

Hampir setahun menyorok dalam kubu... Otak kurang berkembang... Idea semakin tumpul... Kurang berjumpa orang...

Akhirnya 9 Januari 2012 merubah segala kehidupanku...

Aku diterima bekerja di salah satu syarikat luar negara bercawangan di Malaysia sebagai eksekutif pentadbiran. Aku di'interview oleh bos berbangsa Cina yang sangat funny... Maksud aku boleh bawa bergurau... Muka dia cam Japanese sikit... 

Awal2 da buat lawak... Masa di'interview... aku tanya la pe jawatan dia dalam company ni... 

Dengan muka slumber dia bagitau dia GM, kerani am... Esok kalau aku start datang kerja, aku akan nampak dia cuci toilet n mop lantai... Aku sengih je... Memang xtau pe jawatan dia pun tapi mesti tinggi kot sebab dia yang interview aku. Masa nak balik dia bagi aku bisnes card dia, time tu x check lg. sampai la rumah, baru membelek-belek kad bos... Alkisah, rupanya dia Director kat company ni...

Alhamdulillah, permulaan yang baik... Bos yang amat disenangi... 

Hari pertama bekerja...

Datang awal tu, dalam pukul 8.10 dah tercangak kat office, semangat la konon... Sebelum pergi, Mr Hubby sempat bertanya, bersemangat ke takut hari ini...

Aku jawap mudah, aku x rasa takut... tapi rasa tenang je... Cuma perkara yang bermain-main kat kepala, pasal anak kesayanga aku... Yer la baru hari ini berpisah dengan dia... Sure akan rindu...

Sampai office ada seorang amoi yang cantik menyapa... Morning...

Morning, jawapku ringkas...

Dia bukakan pintu office aku, dan dia suruh aku duduk di kerusi yang kosong. Aku pun duduk je mana-mana tempat... Canggung juga rasanya...

Hari pertama bekerja, aku cuba elakkan membuat kesalahan... Aku berkenalan dengan rakan sekerja ku dari department yang sama, Mrs Kary yang amat comel... Aku suka gaya rambutnya... Membuatkan mukanya nampak cute... Rambut tuk Chinese New Year kot...

Dia ajar aku dari A-Z berkaitan invoice untuk hari pertamaku... memang seronok... Ni la kerja yang aku minat... X rasa tension pun... 


Staff semua berbangsa Chinese, hanya aku dan lorry driver je yang Malay.

Balik pukul 5.30 petang setiap hari. X sabar nak jemput Ammar. seharian di office, aku rasa cam nak nangis bila ingat kat dia... Tengah hari masa rehat pun sempat jenguk dia... Takut dia nangis atau x selesa...

Tapi pengasuh bagitau dia xda apa masalah. Nangis tu biasalah. Alhamdulillah, pengasuh Ammar pun lembut orangnya... Ada pengalaman hampir 5 tahun menjaga bayi dan kanak-kanak...

salah satu azam tahun 2012 telah tercapai...

No comments:

Post a Comment