Friday, May 11, 2012

Incik Ammar 7 Bulan : Mengenal Alif Ba Ta...

Aku mula perkenalkan Ammar dengan huruf hijaiyah seawal umurnya 4 bulan. Ilmu yang ku terima daripada salah satu group di FB, Islamic Parenting Network yang banyak memberi pendedahan mengenai penjaran Ilmu Al-Quran kepada bayi seawal 3 bulan.

Ya Allah, terbuka pintu hatiku nak mengajar Incik Ammar.

Setiap pagi masa hantar, aku akan buka surah yasin, surah-surah lazim, doa penerang hati, doa murah rezeki dan selawat Nabi. Dan respon dari Incik Ammar memang positif. Aku pun ikut baca, dan setiap kali itu juga, mata dia x lepas dari pandang muka aku.

Bila ada masa terluang di rumah, aku terapkan dia dengan bacaan Huruf Hijaiyah secara berlagu. Incik Ammar akan merangkak laju untuk ke tepi dinding di mana aku lekatkan wall paper huruf hijaiyah dan berdiri di situ sehingga habis aku ulang2 bacaannya hingga 3 - 5 kali.

Sperti mana aku bernyanyi macam itu juga mulutnya terjerit-jerit dalam bahasanya.

Melihat dan menepuk-nepuk gembira ke dinding setiap kali Mama atau Papa menyanyikan lagu huruf Hijaiyah. 


Cuba mengimbangi badan...

No comments:

Post a Comment