Tuesday, May 15, 2012

Sad story - bronkitis di kalangan bayi

Jam 8 pagi, Sabtu 12 April 2012, aku bercuti. Mengikut perancangan nak bawa Ammar ke Klinik Kesihatan berdekatan untuk meminta surat rujukan ke Hospital Serdang.

Belum pukul 8 pagi, aku telah bergerak berdua hanya dengan Ammar. Alhamdulillah, Ammar tak merengek.

Mengikut pengiraanku Ammar hampir 3 minggu batuk, dan 2 - 3 hari ni pernafasan dia mula berbunyi dan agak deras nafasnya. Seakan sesak. Sebagai Ibu, terus terang aku x sampai hati.

Biarpun keadaannya merosot tapi dia tetap aktif seperti biasa. Selalu pesan pada Ammar supaya dia kurangkan bermain, minta dia baring sahaja. Tapi nama pun budak lasak, memang meraung bila kita baringkan atau peluk dia kuat2 tak bagi dia banyak bergerak.

Ini first time aku bersama Ammar ke KK Bukit Puchong Batu 14. Aku xtau apa 1st step yang perlu dilakukan. So terpaksa berdiri tengok orang yang baru datang buat apa. Bila di kaunter pendaftaran memang x ramai orang, selesai mendaftar, aku ke kaunter saringan. Sangat ramai orang yang menunggu. Hampir ke jam 8.45am, baru dipanggil. Di kaunter saringan Nurse hanya bertanya mengenai berat Ammar. Kemudian perlu menunggu untuk masuk ke bilik rawatan.

Nasib baik Ammar x merengek, diam je memerhati gelagat budak-budak bermain dan berlari ke sini sana. Memang gaya pemerhati terbaik. Aku dirikan Ammar di kerusi kosong yang ada. 

Terdengar suara berborak rancak... Tiba-tiba...

Tak comel pun baby ni, Anak sedara XXX (tak ku kenal) lagi comel, mata biru, kulit putih. Mata dia macam pakai contact lens dan bla bla bla... Beriya-iya dia bercerita dengan ibunya.

Aku hanya mendiamkan diri dan mendengar sahaja. Ada juga tersisip rasa di hati dan sempatlah hati meluahkan...

"Tengok je la anak kau nanti comel ke tak, sampai baik sangat mulut mengata"

Bila nombor dia dipanggil, aku memerhati dia dari atas ke bawah.

*********************************************
 Sempat juga Ammar melelapkan mata. Mungkin dia boring tengok dan dengar gelagat orang.

Tak lama kemudian, nombor Ammar dipanggil.

*********************************************
MASUK KE BILIK RAWATAN
*********************************************
Ye Puan, ada apa-apa masalah?

Anak saya dah hampir 3 minggu batuk berkahak, dan 2-3 hari ini nafas dia mula berbunyi kuat dan kadangkala seakan sesak nafas

Ada ke orang di rumah yang sakit?

Sekarang memang tak ada, tapi di tempat pengasuh ada kanak-kanak lain yang kadangkala sakit. Boleh tak saya dapatkan surat rujukan untuk ke Hospital Serdang? Kerana saya risau ada jangkitan kuman di paru-parunya.

Boleh. Saya akan sediakan surat nanti Puan boleh terus ke sana Bahagian Kecemasan. Lepas ini Puan terus ke bilik 9 untuk ambil nebuliser.

Aku memang kalau boleh xnak Ammar sedut gas lagi.

Tak lama kemudian aku dipanggil oleh pegawai kesihatan lelaki, Puan nak terus ke Hospital Serdang ke? Saya boleh terus hantar naik Ambulans. 

Eh tak apa, saya boleh pergi sendiri. Sebab saya tertinggal susu Anak, kena balik rumah kejap ambil barang dan saya baru ke Hospital.

Puan berdua ke atau ada suami?

Kami hanya berdua.

Boleh drive ke? Tapi ambil barang terus ke Hospital ye.

Insya Allah boleh.

Kesiannya. Berdua je...
(katanya perlahan tapi telingaku masih dapat menangkap butir bicaranya)

Sayu hatiku...

*********************************************
Jam menunjukkan pukul 10.30 pagi.

Aku bergegas ke tempat parkir kereta. Meletakkan Ammar di car seat nya dan bergerak balik rumah untuk mengambil bakul penyusuannya.

Baju dan peralatan aku telah packing awal pagi takut kena admit.

*********************************************
DUGAAN SEPANJANG PERJALANAN
*********************************************
Dari rumah Ammar dah mula merengek. Mungkin x cukup tidur atau keadaan yang panas.

Ya Allah lindungilah kami di sepanjang perjalanan dan jauhi lah kami dari sebarang mala petaka.

Incik Ammar terus-menerus menangis sehingga tiada suara. Tanpa berfikir, aku ambilnya di car seat dan dudukkannya di pangkuan. Memandu sambil memangkunya.

Ya Allah, aku beristigfar.

Aku mulai panik, takut dan sama-sama ikut menangis. 

Sampai di bawah flyover aku berhenti, memberikannya susu... 

Ammar diam seketika...

Bila habis menyusu dan aku kembalikannya ke car seat dia mula menangis, sampai biru muka, dengan nafas tersekat. Pelbagai cara aku gunakan untuk dia diam. Aku teruskan memandu...

Allahu Akhbar, Jangan ambil dia dariku...



Aku beristigfar... 

Ya Allah Ya Allah...

Ku panggil namanya dengan esakan...

Ammar... Ammar... Ammar...

Ammar dengar suara Mama...

Ammar, Mama sayang Ammar...

Ammar kena kuat...

Jangan tinggal Mama...

Perjalanan dari Tol Puchong ke Hospital Serdang ku rasa amat jauh...

Ya Allah, bantulah aku Ya Allah... Aku tak mahu kehilangannya...

Aku pegang tangannya lembut, ku usap-usap... Dia hanya diam dengan mata tak lepas memandang aku dengan wajah yang sayu kerana kesukaran bernafas.

*********************************************
KECEMASAN HOSPITAL SERDANG
*********************************************


Sampai je hospital ,aku terus parking di bahagian depan kawasan kecemasan. Hingga lupa nak tutup enjin dan pintu kereta, terus ke ambil Ammar di kerusi penumpang, ku peluk erat dan bawa dia masuk ke dalam.


Tak lama kemudian aku minta bantuan guard yang ada di sini memarkir kereta ku di tempat yg sesuai sementara menunggu Mr Hubby sampai.


Muka da masa mencuka. Memang sebel dgn Mr Hubby.


Selang 20 minit selepas pemeriksaan Ammar di bilik saringan, Mr Hubby baru menampakan muka.


Kenapa muka U macam tu, katanya..


Aku diam je...


Banyakkan istigfar, pesannya lagi...


Ah, U x rasa apa yang I rasa tadi, kata hatiku...


*********************************************
DI BILIK RAWATAN HOSPITAL SERDANG
*********************************************


Doktor: Anak kenapa ya, Encik...


Hubby : Da hampir 3 minggu batuk berkahak, nafas dia berbunyi.


Kemudian doktor mengambil stetoskop dan meletakkannya di dada Ammar.




Doktor: Sila baringkan anak Encik, saya nak ambil sampel darah...


Lama menunggu, Incik Ammar siap berguling-guling sampai ada seorang doktor tegur...


Macam tak sakit je...katanya...


Dia memang macam ni, sakit pun aktif je... sahut Mr Hubby...


Hampir 20 minit menunggu....


Encik, sila bawa anak Encik untuk X-ray


Keadaan peparu bronkitis
Selesai X-ray, kami kembali ke bilik rawatan, sesi mengambil sampel darah Ammar untuk diuji.




Darah diambil dari bahagian belakang tapak tangan, dari urat yg timbul selepas pergelangan tangan diikat dengan getah. Sebelum tu Incik Ammar dibedung dengan selimut hospital yang berat, sebab dia x reti diam. so takut jarum patah.


Muka mama da cuak sebab tak sampai hati.


Bila mata jarum masuk, darah mula menitis, kerana nurse yang bertugas hanya menggunakan mata jarum, bukan siap syringe.


Hampir 5 titik darah mengalir laju memenuhi bekas sampel. Pesakit lain yang ada x sampai hati nak tengok. dia ngeri...


Katanya, Kalau anak saya dah menjerit...


Tapi, 


Ammar anak mama dan papa diam je, relax, langsung x nangis, tapi nampak dia menahan sakit...


Pandai anak Mama.


Keputusan daripada sampel darah dan X-ray, terdapat sedikit jangkitan kuman tapi belum kritikal. Alhamdulillah. Setelah mengambil ubat, Kami bergerak pulang. Syukur, Ammar x buat hal sepanjang perjalanan pulang.


*********************************************
JOM LAYAN PIC AMMAR
*********************************************
waktu pagi masa ke KK Batu 14, Puchong


Ada titik air mata


Sedih je.. baru pas keluar dari bilik X-ray
Tangan sakit pas kena cucuk...
Cian anak Mama...
Lobi Hospital Serdang 
Tatih... Tatih...
Ada ATM... memudahkan pelanggan...
Gagah... 
Main Tom Talking Cat

No comments:

Post a Comment