Tuesday, August 14, 2012

Kenapa Cili Bulat...???


Kenapa cili bulat...??? 

Mesti kekawan tertanya2 kenapa nama samaran aku Madam Cili Bulat. Aku pun tak tahu nape aku suka sangat dengan nama lada ni, cam fanatik plak n pantang nampak bila pi supermarket. Sure aku akan pegang n belek-belek sampai aku rasa puas. [kekadang aku cium-cium gak..]

Macam ada aroma bau yang bagi aku inspirasi...

Meh nak share sikit info pasal Cili Bulat ni...

Biografi Cili Bulat
  • Selain dikenali dengan cili bulat, atau nama lainnya cili benggala atau nama saintifiknya Capsicum annum L
  • Boleh digunakan sebagai sayuran, salad
  • Bentuknya unik. [ni yang buat aku terpikat sebab aku suka sesuatu yang unik]
  • Berasal daripada kawasan Mexico, Amerika Selatan 
  • Warnanya yang ceria menyemarakkan rasa begitu juga dengan khasiatnya . 
  • Kaya dengan vitamin C.  Kandungan vitamin C adalah 190% lebih daripada apa yang diperlukan badan setiap hari.
  • Ia membantu mempertingkatkan keupayaan imunisasi tubuh di samping mempertingkatkan kadar metabolisme. 
  • Manis dan rangup, kegemaran kanak-kanak.

Aku mengenali Cili Bulat daripada spagetti bolognese, masakan air tangan Mr Hubby yang amat enak. Hinggakan rakan ofis pun memuji keenakannya dan teringin nak makan. Insya Allah, jika ada rezeki lebih, kami buat open house kecil-kecilan dan jemput rakan-rakan ye...

Hidangan breakfast masa birthdayku 2012

MadamCili Bulat.

No comments:

Post a Comment