Thursday, October 11, 2012

DIARI KEHAMILAN II : BAHAYA DIET KETIKA HAMIL

Aduh... Kenapa badan rasa tak menentu ni... Rasa pening dan bila dibuat berdiri macam melayang je... Tengah hari tadi x sempat nak beli makanan kerana berkejar nak bayar bil. Harapan dapat bertahan hingga ke petang. Tak sampai setengah jam melabuhkan badan di kerusi terasa berada di awang-awangan...

Ya Allah, angin dah memenuhi perut... Terasa mual, ingin muntah dan kepala terasa berat.

Atas ikhsan rakan sekerja, meminta membeli nasi untuk aku bersantap... Anak mama da lapar ye... I'm sorry, sayang... Mama ingat nakdiet... Tapi kesian kat baby...



Jangan berdiet 

Berdiet semasa kehamilan mungkin berbahaya kepada anda dan bayi anda yang sedang membesar. Sesetengah diet boleh menyebabkan anda kekurangan zat besi, asid folik, dan vitamin dan mineral penting yang lain. Ingatlah bahawa pertambahan berat badan adalah salah satu tanda positif bagi kehamilan yang sihat. 

Wanita yang sempurna makan dan menambahkan berat badan dengan baik cenderung mendapat bayi yang sihat. Jadi, jika anda mengambil makanan segar, berkhasiat dan menambahkan berat badan, elok relaks saja. Anda memang sepatutnya menjadi lebih besar! 

Jika anda terlebih berat badan, anda boleh mengubahsuai diet anda, mengurangkan makanan ringan dan melakukan senaman (berjumpa dengan doktor anda dahulu). Kajian menunjukkan bahawa dalam keadaan ini, ia adalah selamat untuk tidak menambahkan atau mengurangkan berat badan semasa kehamilan anda kerana simpanan lemak badan anda akan membekalkan kalori yang secukupnya kepada bayi anda.

Makanan tak sesuai kadang-kala adalah OK 

Anda tidak perlu meninggalkan semua makanan kegemaran anda disebabkan kehamilan anda. Tetapi makanan dan snek yang diproses dan pencuci mulut yang manis seelok-eloknya bukanlah makanan utama dalam diet anda. Jadi untuk snek, cuba makan buah pisang berbanding dengan ais krim atau sorbet beku buah-buahan berbanding dengan cendol. Tetapi jangan rasa bersalah jika anda hanya makan biskut kadang-kala. Nikmatilah setiap gigitan!


No comments:

Post a Comment