Wednesday, January 23, 2013

Kronologi Kelahiran II - Little AR Jr. Muntah Hijau

12.1.2013 Sabtu

Sedang elok melayari mimpi-mimpi indah, tidurku diganggu dengan sakit perut secara tiba-tiba... Malam2 sebelumnya juga begitu. Tapi malam ni terasa semacam... Esok hari last aku kerja kalau mengikut tarikh maternity leave aku.

2.35am - aku bangun dari tidur kerana terganggu dek sakit perut yang tetiba. Lepas membuang sgl hajat aku terus mandi. Agak lama juga. Then masuk tidur balik tapi da agak x selesa. Baring bertukar posisi je...

3.00am - sakit kontraksi semakin kerap... sekali... dua kali... tiga kali... 4 kali... terus aku bangun dari tidur...
Argh sakit perut... sakit pinggang... Cecepat siapkan diri... Dan time ni juga Incik Ammar bingkas bangun. Mr Papa terus siapkan segala keperluan dan buatkan susu Ammar. Aku pula persiapkan diri kemudian ku bergegas ke toilet lpas terasa ada sesuatu keluar... Darah... So memang confirm la ni...

4.00am - bergerak keluar dari rumah utk menghantar Incik Ammar ke rumah pengasuh... Alhamdulillah mak Ammar angkat telefonku...

4.30am - sampai di lobi hospital Serdang. Keadaan sunyi... Dan x ramai yang berada di ruangan menunggu dewan bersalin.

Setelah mendaftar tanpa menunggu Mr Papa parking kereta aku terus masuk di wad sementara. BHP diambil. Kemudian ujian CTG utk mengesan kadar jantung bayi dilakukan. Kemudian doktor datang utk check bukaan rahim... sakit.... "Puan, baru 3cm katanya... Mungkin kena tunggu lagi 4 jam utk kita check lagi, katanya..."

Menunggu pukul 8.00am sungguh menyeksakan... Kontraksi datang semakin kerap... Pesakit di kanan dan kiri katil aku juga mengalami nasib serupa... Aku hanya beristigfar setiap kali sakit tu datang...

Memang x sanggup rasanya... Ya Allah...

8.00am - sekali lagi doktor datang untuk check bukaan rahim... Adus... Kena seluk lagi...

Puan, da buka 6cm... Sabar ya...Mungkin x lama lagi...

8.45am - Aku ditolak ke bilik bersalin...Takutnya...

"En Jef Arjuna, sila masuk ke bilik bersalin..." Aku dengar suamiku dipanggil... Dia akan menemani ku speanjang tempoh aku melahirkan zuriat kedua untuknya...

Sepanjang tempoh menunggu dalam keadaan kontraksi yang menyakitkan tiba-tiba kepalaku pening dan ingin muntah...

Lama ku tahan, akhirnya muntah juga...

Muntah Hijau
Ini disebabkan oleh jus gaster kerana sejak aku masuk ke wad, aku tak makan apa-apa. Jus tu menurut doktor ia dari hempedu. Memang pahit rasa tekak.

9.30am - Mr Papa masih menemani aku... Kata-kata semangat diberi... U pasti boleh... Kena kuat.. Ingat Allah...

Bila tak tahan kontraksi, aku teran sekuat hati... Air ketuban pecah dan membasahi kain yang ku pakai... Terus ku minta Mr Papa memanggil doktor yang bertugas sebab ku rasa macam da nak bersalin...

Tetapi hanya seorang nurse sahaja yang datang dan membantu ku...

Bila ku ingin meneran, nurse kata jangan teran Puan, tapi aku dah tak tahan sangat... Huhu... Akhirnya dia membantuku untuk melahirkan.


Saat itu aku rasa cam berada di medan perang. Mr Papa di sebelah memberi kekuatan...

U, rambut bayi dah nampak... Teran lagi... U... Kuat lagi...

Huwa.... Sakit... Terasa kebas di kawasan miss v...

X lama kemudian sekumpulan doktor datang dan meneruskan prosedur kelahiran...

10.10am - Dalam berhempas pulas, akhirnya kedengaran suara bayi memecah suasana hening.. Alhamdulillah... Bayi diletakkan di atas dadaku...

Puan, tengok baby u... Baby apa?

Girl, jawapku...

Little AR Jr...
Ku kepenatan, pada Mr Papa di sebelah, ku pegang tangannya, ku cium dan tanpa disedari air mata meleleh ke pipi. Sakit gembira bahagia bergabung...

Mr Papa terus mengazan serta mengiqamatkan di telinga bayi kami yang masih berada di atas dadaku...

Sepanjang prosedur kelahiran, aku teringat-ingat kat Incik Ammar. Kerana semasa nak keluar rumah pagi tadi, aku marah kerana dia x sabar nak keluar ke pintu. Dengan rasa sedih, dia ambil botol susu dia n masuk semula ke tempat tidur dan baring sambil nangis. x sampai hati aku tengok. Maafkan Mama, Abang...

Uri Melekat
10.30am - ku ingat segala prosedur sudah selesai, rupanya uriku masih di dalam... X keluar sekali bersama bayi...

Sekali lagi rahimku digodeh utk mengeluarkan uri yang tertinggal. Kerna sekiranya ada urat yang tertinggal, akan berlaku masalah di kemudian hari spt jangkitan kuman. Sangat sakit. Hanya Allah yang tahu....

Setelah selesai uri dikeluarkan, kemudian prosedur jahitan pula menyusul. 6 tempat di kawasan miss v dibius. Prosedur amat lama dilakukan oleh doktor baru... mungkin aku pesakit pertamanya... Setiap kali jarum menusuk di kulit, aku menjerit dan lengan doktor ku paut...

Sangat sakit... Huhu...

Aku diminta menunggu di labour room memandangkan keadaan wad penuh...

4.00pm - aku ditolak ke wad transit. Alhamdulillah, dapatla aku membersihkan diri dan mencuci apa yang patut.

Selesai membersihkan diri, Mr Papa meminta diri untuk pulang. Aku tahu dia kepenatan. x tidur... Kesian Mr Papa. Aku pun sama, masih belum tidur sejak pukul 2 pagi tadi...

6.00 pm - Doktor datang check, dan katanya aku dah oleh keluar kerana bayi dah berak dan kencing... Yeay x perlu bermalam di hospital. Aku terus call Mr Papa untuk menjemputku...

10.00pm - Sampai di rumah kerana sebelum tu jemput Nannny di Terminal Bas Selatan...

Selamat berpantang untuk Aku!!!

Little AR sewaktu hari pertama dilahirkan,

1 comment:

  1. selamat berpantang salmeza... teringat pulak masa melahirkan anak akak yg last d hospital yg sama juga-serdang. mungkin sekarang, suami dah boleh masuk menemankan isteri semasa sedang sakit lagi. dulu (5thn lepas) suami hanya temankan isteri bila dah nak teran baby je... masa sakit masih sendiri....apepun alhamdulillah semuanya selamat. moga ibu dan baby terus sihat walafiat ye...

    ReplyDelete